Klumme afMarcus Rubin

Kronikredaktør

Min familie flygtede til Sverige for 80 år siden. Det var et lykketræf, at det kunne lade sig gøre. Vore dages forfulgte er typisk meget mindre heldige. Flygtninge er blevet en global hovedpine, som alle forsøger at undslippe ansvaret for.

Marcus Rubin: Måske viser min families held og overlevelse mest af alt, at ejendomsmæglerne har ret

Lyt til artiklen

Hvis det var gået, som min farfar havde planlagt, ville min familie med stor sikkerhed være endt i en koncentrationslejr. Da det begyndte at stramme til for jøderne i Danmark under den tyske besættelse, havde farfar nemlig i første omgang arrangeret, at han og hans kone og to børn – herunder min far – kunne låne en vens jagthytte i de norske fjelde. »I vores naivitet anså vi dette fjerne sted som relativt sikkert«, skriver han i sine erindringer. Men som han tilføjer i næste sætning, »i betragtning af, at langt størstedelen af Norges jøder blev ført til tyske koncentrationslejre, kunde det vel ikke have været mindre velvalgt«.

Heldigvis gik det ikke sådan – det var dog omkring en tredjedel af Norges jøder, der blev sendt i koncentrationslejre.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her