Klumme afDitte Giese

Nu udskammer kvinder igen hinanden for klynk, privilegier og uduelige mænd. Det har vi diskuteret siden 1960’erne, men hver generation tror åbenbart, de er de første til at få børn og arbejde.

Ditte Giese: Jeg bliver helt stresset af at kigge på den nye generation med småbørn

Lyt til artiklen

Der kører et par debatter i øjeblikket, som hænger sammen. Den ene handler om, at der fødes for få børn i Danmark til at opretholde velfærdssamfundet, som vi kender det. Det skyldes naturligvis faldende fertilitet, men det handler også for en del unge om, at de ikke gider få børn. For det lyder kedeligt og hårdt, og det er da sjovere at være evigt ung og fri, for så er musikken kun for mig, kun for mig.

Hver eneste dag skal de barnløse jo høre på kolleger, venner og familie, der klager over børnevirus nummer 5.000, lus, søvnunderskud, at de bor for småt og rodet, og at de er uendeligt trætte af at høre på Gurli Gris og spise spaghetti med kødsovs. Med andre ord: Det lyder ikke særlig attraktivt at få børn.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her