Man kan lære meget af at se tv. I 'Borgen' søndag aften kunne et lille land som Danmark pludselig lave fred i Afrika. Hurra for storhedsvanvid. Men der er alligevel grænser for, hvad Borgens superwoman af en statsminister, Birgitte Nyborg, kan præstere. For moralen i DR's dramaserie følger formlen: En kvinde kan ikke både være sej ude og hjemme. Det øjeblik Nyborg blev statsminister, knaldede hendes mand udenom, og de blev skilt. Det er klart. Mens Nyborg, som serien skrider frem, er blevet en stadig dygtigere og mere erfaren statsminister ramler alt derfor nu på hjemmefronten, hvor en barnepige må tage sig af de stakkels forsømte børn, mens mor laver politik. Den tendens greb B.T. da lige og lavede denne forside i dag: Dagens ret: Skyld med skyld på. "Børnene betaler prisen", står der. Men det er åbenbart kun kvindelige politikere på virkelighedens Borgen, der får børn. Eller måske er det kun kvinderne, der svigter deres børn ved at gøre karriere? I hvert fald valgte B.T., som har årstallet 2011 stående oppe i hjørnet, kun at illustrere med kvindelige politikere og referere til kvinder i artiklen. Mænd svigter nemlig ikke deres børn ved at arbejde meget. Det er en helt særlig kvindelig problemstilling, forstår vi. Og vi slutter med en sang fra 1970'erne af Shit & Chanel: "Som kvinde af i dag har jeg den sorteste sorte samvittighed. Som kvinde af i dag har jeg et job, der gør, at jeg er den, jeg er, et job jeg ikke kan være foruden. Samtidig har jeg jo også lært, at kvinden er den, der er barnet nær. Kvinden er den, der skal klare det hele og smile til. Mand og hjem og børn og job og smile til".
Lyt til artiklen
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.
Bliv abonnent nuAllerede abonnent? Log ind
Mest læste
-
Hårdt presset Trump truer Europa med det store brud
-
Hvis du tror, at ulven er jydernes problem, skal du måske tro om igen
-
Obama slår alarm, mens Trump fejrer afgørelse, der vil ændre amerikansk valghandling
-
Morten Messerschmidt: »Virkeligheden er jo, at blå blok tabte valget«
-
De to håndværkere kan næsten ikke overskue, at strækningen er lukket for trafik: »Det her er fuldstændig vanvittigt«
-
Sexscenerne med hans kone vakte opstand. Og det er langtfra den eneste skandale
1
2
3
4
5
6
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce