Du løber ikke som en hvid mand

Op. Vi er helt alene på bjerget. Det er tidlig morgen, og solen er endnu ikke kravlet op over bjergtoppene i Nepal, så det er køligt.
Op. Vi er helt alene på bjerget. Det er tidlig morgen, og solen er endnu ikke kravlet op over bjergtoppene i Nepal, så det er køligt.
Lyt til artiklen

Vi har løbet fire kilometer op ad et bjerg uden for Kathmandu i Nepal, da den lille mand med de tynde lægge spørger mig, om jeg har børn? Selv har Narayan Acharya tre piger, og han bor sammen med dem og sin engelske hustru i et hus, han selv har bygget i en landsby cirka 15 kilometer fra hovedstaden.

Og nu er det min tur til at fortælle. Jeg har været i den her situation før. Hvor jeg lige har haft nogle sekunder til at overveje, hvad jeg skal svare. Ét barn er det nemme svar. To børn er det komplicerede - og svære - svar. Det nemme svar skaber på et splitsekund en savtakket afstand mellem mig og spørgeren. Det svære svar kan skabe en varm lomme, som jeg kan kravle ind i.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her