Dansk politik hænger i limbo, indtil Birthe Rønn Hornbech i denne uge afleverer sit notat til statsministeren om hele sagskomplekset om de statsløse. Et tema jeg diskuterede med JP's Ralf Pittelkow og Informations Georg Metz i gårsdagens Deadline. Når selv Pittelkow og en forbilledlig klar leder i JP undsiger Rønn, så ser det godt nok sort ud for hendes overlevelsesmuligheder. Af uforståelige årsager har Lars Løkke valgt at trække alt det snavsede vasketøj ind på sit eget bord i Statsministeriet. Uanset om han fyrer Rønn Hornbech eller ej, vil han nu selv havne i sagens centrum. Ubetaleligt dumt. Når det er sagt, tror jeg bestemt, at han fyrer Birthe Rønne Hornbech. Alt andet ville være endnu en kapitalbrøler fra den vægelsindede statsminister. Lad os gætte på nogle forblommede formuleringer om, at »sagen ikke må stå i vejen for den vigtige diskussion om genopretningen af dansk økonomi« eller noget i den retning. Det store spørgsmål er naturligvis, hvad der egentlig kommer til at stå i redegørelsen fra Integrationsministeren. Lad mig gætte på, at pilen denne gang vil pege et nyt sted hen. Først placerede Rønn Hornbech ansvaret hos sine embedsmænd. De skød imidlertid anonymt tilbage. Så var det forgængerne helt tilbage til Frank Jensen, der fik skylden. Men Bertel Haarder kunne ikke huske noget som helst. I den næste omgang tror jeg, at ministeren vil forsøge at placere ansvaret hos Folketingets indfødsretsudvalg. Gætteriet er ikke helt ud i det blå. I sin debatbog 'Tale er Guld' (sær titel fra denne minister i øvrigt) fra 2006 helliger Rønn Hornbech nemlig et helt kapitel til de retssikkerhedsmæssige problemer ved processen omkring tildeling af statsborgerskab, der er interessant læsning gennem prismen fra den aktuelle sag. Her problematiserer det daværende menige folketingsmedlem, at det er Folketinget, der pga. Grundlovens par. 44, har ansvaret for tildeling af statsborgerskab. Folketinget får rollen som sagsbehandler i en lukket og uigennemskuelig proces, der svækker den enkeltes retsstilling. Birthe Rønn skriver:
Rønn Hornbechs pointe er, at det netop udelukker, at ministeren kan holdes ansvarlig: