Den virkelige skandale i DR's 'Forbrydelsen II'

Lyt til artiklen

Anden omgang af DR's store whodunnit er som sædvanlig kommet under kraftig beskyldning fra Dansk Folkepartis pop-kulturordfører, Søren Espersen: "Grinagtig" lyder karakteristikken. Også Uriasposten er i det røde (!) felt. For så vidt angår castingen er jeg enig i det grinagtige: Hvis Kurt Ravn absolut skal være statsminister, foretrækker jeg ham klart som Poul Schlüter i stormvejr snarere end den skarptslebne Fogh-look-a-like, som han har udviklet sig til i Gabolds teater. Og hvem har dog fået den surrealistiske idé at sætte Preben Christensen til at spille departementchef? Hvad bliver det næste? Thomas Eje som PET-chef? Anders Bircow som Nationalbankdirektør? Det sidste er måske ikke helt ved siden af. Men Søren Espersens anke er imidlertid en anden. Han mener, at Forbrydelsens 'Folkeparti' er en uforskammet pastiche over Dansk Folkeparti; en politisk motiveret giftpil fra DR's mytiske røde lejesvende. Well, i mine øjne er det bullseye! Seriens sleske folkepartist, Erling Krabbe, rammer en bestemt type DF'er lige på kornet: Den begavede pudderkvast, hvis afgrundsdybe usympatiske synspunkter er lakeret med manisk historisk interesse og overfladisk belevenhed. Tænk Mogens Camre m.fl. Og så har han oven i købet en skræmmende lighed med miljøordfører Jørn Dohrmann.

Dette er ikke Erling Krabbe.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her