Søren Gade må gå af!

Lyt til artiklen

Der kan vist ikke længere være to meninger om, at sagen om Forsvarskommandoens oversættelse af den "landsskadelige" Jæger-bog er en ægte skandale. I mine øjne kan der heller ikke være tvivl om, at sagen ud fra ethvert sagligt synspunkt burde føre til forsvarsministerens afgang. Forsvarsministeren siger, at hans ministerfremtid er ude af hans hænder. Den afhænger af, om han fortsat har tillid i Folketinget - læs Dansk Folkeparti. Jeg har svært ved at forestille mig, at Dansk Folkeparti vil trække tæppe væk under en minister for at hans embedsmænd har været for emsige i deres jagt på Tøger Seidenfaden. Men når man spiller Kong Gulerod i tv, så må man naturligvis også tage konsekvensen, når det viser sig, at at den er gal. Søren Gade har ikke skylden for at bogen blev oversat og givet til B.T. Men han kan ikke løbe fra ansvaret for at stå i spidsen for et departement, hvor det tilsyneladende er vigtigere at knalde til en politisk modstander end at nedtone en bog, som forsvaret selv anser for skadelig for danske soldaters sikkerhed. Man kan ikke blot parkere sit ansvar og samvittighed hos Søren Espersen. Derfor er der kun en udvej: Søren Gade må selv tage konsekvensen og gå af og lade en anden rydde op i den sump, som Forsvarskommandoen åbenbart har udviklet sig til.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her