Man må give stående klapsalver til højrefløjens spindoktors. Efter en uges fravær fra Andedammens aviser, kan jeg måbende konstatere, at sagen om TV2's offentliggørelse af fortrolige oplysinger lækket fra Forsvaret er endt med en fyring på DR. Det er jo mageløst. Søren Espersen må sidde derhjemme og skrige af grin. Jeg har uden held forsøgt at finde hoved og hale i sagens intriger, persongalleri og deres indbyrdes relationer. Det er som at komme ind midt i en indviklet russisk roman: Hvis bror var det nu, der kurtiserede komtessen, og var det den samme, der faldt ved Austerlitz? Jeg må opgive, men Jarl Cordua, Joachim Sperling og journalisten.dk er de bedste steder at forsøge for ambitiøse læsere. Jeg har bare et spørgsmål til Forsvarsministeriet, som ingen medier, så vidt jeg kan se, endnu har forfulgt til bunds: Hvorfor må TV2 som de eneste offentliggøre fortrolige oplysninger? Vi har haft tre lækager i nyere tid, som Forsvaret eller FE har vurderet som alvorlige. Berlingske Tidende offentliggjorde Frank Grevils rapporter, der vurderede sandsynligheden for at Irak besad masseødelæggelsesvåben. FE mente, at lækket kunne skade det fremtidige samarbejde med andre landes efterretningsvæsen, og politianmeldte to journalister samt Berlingskes chefredaktør Niels Lunde, der alle blev tiltalt og frikendt. Dommeren mente, at hensynet til den offentlige debat stod over den lidt vage risiko for, at samarbejdet kan skade. Dagbladet Politiken offentliggjorde Thomas Rathsacks famøse Jægerbog. Forsvarskommandoen politianmeldte Politikens chefredaktør Tøger Seidenfaden, fordi bogen angiveligt gav et lidt for godt indblik i Jægerkorpsets arbejdsmetoder, der kunne komme til soldaterne til skade på senere operationer. Hvis Rathsack kendes skyldig brud på tavshedspligten, vil Politiet formentlig også rejse sigtelse mod Seidenfaden for offentliggørelsen af de følsomme oplysninger. TV2 offentliggjorde i 2007 oplysninger om indsættelsen af Jægerkorpset i Irak, som korpset selv vurderer er mere skadelige for soldaternes sikkerhed end Rathsack-lækket. TV2-journalisten Rasmus Tantholdt og Nyhedschef Michael Dyrby politianmeldes naturligvis også, og sigtes med piber og trommer slipper på mystisk vis for videre tiltale fra Forsvaret. Mit spørgsmål er: Hvorfor politianmelder Forsvaret ikke TV2, der har offentliggjort fortrolige oplysninger, der formentlig er mere skadelige end både Berlingskes og Politikens? Så vidt jeg kan se, er der kun to mulige forklaringer på passiviteten: 1. Forsvarsministeriet har hele tiden vidst, at de selv er kilde til historien! 2. Michael Dyrby behersker the 'Jedi Mind Trick'. Oh. My. God.
Lyt til artiklen
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.
Bliv abonnent nuAllerede abonnent? Log ind
Mest læste
-
Han forsvandt ind i sig selv, når han var depressiv, og var en bølle, når han var manisk
-
Hun lever som professionel jæger: »Det er svært at finde en mand, der er mand nok til mig«
-
Redington: Mette Frederiksen ansætter 25 nye ministre. Her får I navnene
-
Trump: Vi vil trække langt flere end 5000 soldater hjem fra Tyskland
-
Hallo DR, hvad er det for en historie, I vil fortælle?
-
Snigskytteturisme: Tog velhavende italienere til Bosnien for at skyde på mennesker?
1
2
3
4
5
6
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
KOMMENTAR
Ruslands forsvarsministerium har offentliggjort en liste over europæiske og danske virksomheder. »Sov godt«
SUPERLIGAEN
Hun lever som professionel jæger: »Det er svært at finde en mand, der er mand nok til mig«
Lyt til artiklenLæst op af Birgitte Kjær
00:00

Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Kæmpestudie glæder professor: »Det er jo vanvittigt. Frygten for smerter fylder alt for meget«
Lyt til artiklenLæst op af Lars Igum Rasmussen
00:00
Ny lyd-app fra Politiken
Politiken Lyd er lavet til dig, der hellere vil lytte til nyhederne og journalistiske fortællinger i stedet for at læse dem.
Leder af Marcus Rubin