5 tips til Løkkes åbningstale

Lyt til artiklen

I morgen åbner Folketinget, og endnu en politisk sæson begynder. Som en service til læserne og et skamløst forsøg på at promovere min nye bog, Skriv gode taler, live-blogger jeg fra åbningen her på politiken.dk. Du kan også følge mig på Twitter. I ventetiden kan vi jo kigge lidt frem mod Løkkes tale. Lars Løkke er i mine øjne en glimrende taler. Han er især god til at sætte klare, enkle billeder på komplicerede politiske problem stillinger. Han har en jovial og uformel tone, der fungerer ret godt for ham, og jeg synes egentlig at hans åbningstale sidste år var ganske god på det rent tekniske plan. Udfordringen for Løkke er, at det politiske klima ikke rigtig er til jovialitet og folkelighed lige nu. I lyset af krisen og de aktuelle skænderier i det borgerlige bagland har Løkke brug for at vise gravitas, alvor og en fast hånd på roret. Han skal krydre sin tale med en knivspids Anders Fogh eller to. Alvor, Alvor, Alvor – og måske åbne en ny værdipolitisk flanke med udgangspunkt i terrortruslen mod Danmark? Her er gode råd til Løkkes tale: Far er hjemme! Nu har vælgerne været vidne til det konservative landsråds pinagtigheder (snyd ikke Dem selv for det seneste akt) og til skærmydslerne mellem Espersen og Kjærsgaard. Børsen konstaterede på fredagens forside (intet link), at de borgerlige vælgere fosser ud af VKO, og Helle Thorning er tilbage på niveauet før B.T-balladen.

Statsministeren må vise, at der fortsat er lederskab i det borgerlige Danmark. Han skal vise, at nu træder de voksne ind i lokalet, og forsøge at lægge sig et niveau over de andre. Mens andre taler om mails, SKAT og fnidder, så er han optaget af at skabe vækst og afværge truslerne mod Danmark.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her