»You can’t handle the truth«, brøler Jack Nicholson til den næsvise advokat i skikkelse af Tom Cruise i det militære retssalsdrama ’Et spørgsmål om ære’ (’A Few Good Men’). Advokaten har krævet at Nicholsons karakter, oberst Jessup, fortæller sandheden om det alternative afstraffelsessystem uden om de gængse procedurer, som obersten har indført på den amerikanske Guantánamobase på Cuba. Filmen er indspillet, før Guantánamo faktisk fik sit helt eget herostratisk berømmede alternative retssystem – i 1992 var hovedopgaven at bevogte en mur mod verdenskommunismen på den resterende del af øen. Det kræver særlige forholdsregler og metoder, forklarer Jessup, en sandhed, som sådan en snothvalp af en jurist og resten af de pæne mennesker uden for det militære hierarki ikke kan tåle at høre: »Vi bor i en verden med mure, der skal bevogtes. Hvem skal gøre det? Dig? Din assistent? Jeg har et større ansvar, end du kan begribe ... Dybt nede, selv om du ikke vil være ved det ved festlige lejligheder, har du brug for mig på den mur ... Jeg har hverken tid eller ønske om at forklare mig over for et menneske, der har brug for min beskyttelse, men stiller spørgsmålstegn ved min måde at sikre ham denne beskyttelse på. Du skulle hellere bare sige tak«.
Oberst Jessups tirade bringes i trist erindring af denne avis’ afsløring af Hæres Operative Kommandos (HOK) beslutning om at sminke antallet af fanger taget af danske styrker i Irak.