Lucy Kellaway: Unge i 20'erne får intet ud af rædsomme karriereråd

Råd. Der er masser af råd om karriere, men de unge skal gå deres egne vege. Tegning: Mette Dreyer
Råd. Der er masser af råd om karriere, men de unge skal gå deres egne vege. Tegning: Mette Dreyer
Lyt til artiklen

I sidste uge faldt jeg over en artikel af direktøren for Boston Consulting Group (BCG), Rich Lesser, der kommer med råd om, hvordan unge i 20’erne kan »sætte skub i« karrieren. Det gør han med udgangspunkt i sit eget karriereforløb, der har været fremragende – og ganske trygt: et par år i produktionsvirksomheden Procter & Gamble, derpå en mba-uddannelse fra Harvard og så hele 28 år i BCG. Hen over årene har han talt med et utal af unge, og han føler sig derfor kaldet til at fortælle dem, hvad de gør galt – og hvordan de kan blive mere som ham.

Artiklen blev offentliggjort på LinkedIn for flere måneder siden, men BCG er så bjergtaget af hans indsigt, at konsulentfirmaet bliver ved med at udbasunere hans karriereråd på de sociale medier. Da jeg læste artiklen til ende – »med selvrefleksion, fokus og vilje til at investere i dig selv og gøre en forskel skal du nok finde en arbejdsplads, hvor du føler, du hører til« – blev kedsomheden dog erstattet af bekymring. Det er et utrolig dårligt råd, og jeg fik lyst til at advare unge mod at følge det.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her