Hatten - eller måske snarere nissehuen - af for FC København. Det er intet mindre end imponerende, at mesterholdet oven på et efterår med vaklende struktur på så mange planer kunne rejse sig og avancere fra gruppespillet i Europa League. Sparta Prag er altså i historisk perspektiv en europæisk fodboldstormagt med masser af erfaring fra Champions League, så selv om decemberudgaven af det tjekkiske hold var alt andet end prangende, aftvinger den sikre københavnske sejr respekt. Sejre på stribe og fem kampe uden at lukke et eneste mål ind giver FCK'erne så god en afslutning på 2009, at sneen i bogstaveligste forstand falder på et uheldigt tidspunkt for Ståle Solbakkens mandskab. Der er så meget selvtillid at bygge videre på lige nu, at hele mandskabet midt i glæden over juleferien må ærgre sig en lille smule over, at der er pause netop nu. Til gengæld er der god grund for de øvrige superligahold til at glæde sig over, at der er et godt stykke tid og en vis såvel fysisk som mental slidtage fra næste fase i Europa League mellem de kommende konfrontationerne med FC København, for i den nuværende form og opstilling ville det være et vanskeligt hold at stoppe. Nu venter en vinter, hvor niveauforskellen vil blive udjævnet -måske endda i ekstraordinær grad, for det er aldrig til at vide, om Parken Sport & Entertainment har råd til at beholde alle fodboldbanens aktiver eller er nødt til at lade nogle tage springet ud af transfervinduet. Hvem mon bliver solgt - og købt?
Lyt til artiklen
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.
Bliv abonnent nuAllerede abonnent? Log ind
Mest læste
-
Kong Carl Gustaf: »Jeg tror ikke, at hun magtede det, der skete«
-
Ny måling: Danskernes tillid til ét europæisk land er femdoblet
-
Han nægter at lade sig betjene på engelsk, når han går på restaurant i Danmark
-
Wegovy, jeg slår op
-
Derfor lukker festival: »Det er sværere i København, end vi havde forventet«
-
»Jeg skulle ikke have brugt det her billede«: Vanopslagh fortryder brug af nazifoto
1
2
3
4
5
6
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Klumme
Debatindlæg af Jacob Birkler