Kronik afMaja Vain Gilbert

Maja Vain Gilbert er psykolog

Krisen i unges trivsel handler ikke kun om sociale medier og mobiltelefoner. Den handler også om de krav, de og vi stiller til dem – de forventninger, som de desperat forsøger at leve op til.

Psykolog: Efter 10 års samtaler med unge står det for mig soleklart, at rigtig mange unge lider under uopnåelige forventninger til tilværelsen

Lyt til artiklen

Socialpsykologen Jonathan Haidts nye bog, ’Den ængstelige generation’, er for tiden på alles læber. Den er på bestsellerlisten i hele den vestlige verden og har længe før sin udgivelse været udråbt til bogen, der rummer svaret på de unges mistrivsel. Som psykolog, der igennem 10 år har arbejdet netop med unge og mistrivsel, har jeg derfor fulgt bogen tæt og været meget spændt på at læse den.

Og lad mig først og fremmest slå fast: Bogen er god. Den rummer nogle spændende perspektiver på unges mistrivsel, hvor den dykker ned i en både overbeskyttende tilværelse i familien og en underbeskyttet tilværelse online. Bogen er helt sikkert værd at læse og vigtig at debattere.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her