Kronik afSigne Malene Berg
Nore Kornø Rasmussen
Emma Katrine Sørensen
Signe Malene Berg er natkirkepræst ved Vor Frue Kirke, København.
Nore Kornø Rasmussen er cand.mag. og underviser.
Emma Katrine Sørensen er psykiatribruger og medstifter af SkriveCirklen.
Fra 2015 til 2025 etablerede Natkirken skrive- og læsefællesskaber under navnet Litteraturkirken – ord for eksistens, ånd og poesi. Flere af forløbene blev målrettet mennesker med psykiske sårbarheder, og undervejs opstod en ny forståelse af kirkelig omsorg: kulturdiakoni.
Min udskrivelse to år tidligere havde været en opskrift på katastrofe: Men så skete der noget
Lyt til artiklen
Henter...
I 2021 stod jeg, Emma, grundet et voldsomt alkoholmisbrug, som fyrreårig, med en rollator på Psykiatrisk Center Sankt Hans. Alkoholen havde taget min balanceevne – og næsten min vilje til at leve. Jeg var diagnosticeret med bipolar lidelse, tidligere stofmisbruger og veteran i psykiatriens system.
Min udskrivelse to år tidligere havde været en opskrift på katastrofe: En tom lejlighed. En tavs hverdag. Et ugentligt besøg af en hjemmevejleder og en kontaktperson fra psykiatrien som eneste struktur. Uden meningsfulde sammenhænge var tilbagefaldet uundgåeligt.
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.