Kronik afIda Kristine Bach Laursen

Bsc i farmaci

Hele Danmark har taget på, men alligevel har vi ikke forstået at tale pænere og lytte mere forstående til hinanden. Efter at jeg selv har tabt mig, er det blevet klart for mig, hvor udfordrende selve den måde, vi taler til hinanden på, er for overvægtige.

Bogstaveligt talt var der 100 døre, der åbnede sig for mig, da jeg smed de ekstra kilo

Lyt til artiklen

Alle veje jeg vender, ser og hører jeg om skam, snyderi og dovenskab. Man kunne tro, at det handlede om kriminalitet, vold eller at snyde sig foran i køen i Netto, men det er ganske enkelt bare den mangfoldige menneskekrop i forandring.

Den offentlige debat om Wegovy buldrer fortsat for fuld skrue. Kommentarfelterne bugner med sofaeksperter og bagsædechauffører, som gavmildt kan forklare os, at sprøjten er fuld af ’den nemme løsning’. Et udsagn, der ofte bliver leveret med en beundringsværdig selvtillid, i betragtning af at det er de færreste, der forstår at sætte det i kontekst til lægemiddelregulering, sundhed eller biokemi, men mindst af alt, hvordan fedme føles. Svær overvægt. Kært barn har mange navne, og samfundets afvigere har endnu flere.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her