Kronik afMette Stauersbøl Mogensen

Udviklingschef, TID - Museum for Odense

Anne Marie Carl-Nielsen er Danmarks største kvindelige billedhugger. Hun var en viljestærk og banebrydende kvinde, der hverken lod ægteskab eller tre børn bremse sig. Så hvorfor i alverden tog hun sin mands efternavn?

Hendes valg af efternavn kan have været for hendes mands skyld

Lyt til artiklen

Er du også blevet offer for din egen forestilling om, at det kun er kuede kvinder, der tager sin mands navn? Sådan har jeg det med billedhuggeren Anne Marie Carl-Nielsen (1863-1945), der både tog sin mands for- og efternavn, da de blev gift.

Efter at have arbejdet indgående med hende i månedsvis nager det mig stadig, at der ikke findes klare kilder, der svarer på, hvorfor det forholder sig sådan. Og jeg er ikke den eneste, der undrer mig: Siden vi åbnede den permanente udstilling med Anne Marie Carl-Nielsens værker på TID – Museum for Odense, er det mest gennemgående spørgsmål fra gæsterne det samme:

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her