Foto: /POLITIKEN

Vi er alle sammen nødt til at forstå, at samtykke ikke kun handler om noget, man skal have fra hinanden, når man har sex, men helt almindelig god opførsel, når man er sammen med andre. Der er altså et kæmpe forebyggelsespotentiale, som vi ikke udnytter lige for næsen af os.

Lektor: Samtykke starter et andet sted end i sengen

Foto: /POLITIKEN
Lyt til artiklen

Jeg vil starte med at præcisere en vigtig pointe, for jeg synes naturligvis, at voldtægter skal straffes. Jeg synes også, at det er godt, at voldtægtsloven er lavet om. Jeg synes, at mennesker, som oplever traumatiske ting, skal have passende hjælp. Det kunne eksempelvis være gennem en psykolog eller i psykiatrien. Denne kronik skal altså læses gennem de briller: at jeg her taler om generelle menneskeliv, som de heldigvis for de fleste udfolder sig. På godt og ondt. Sådan er det.

Og så vil jeg dele mine overvejelser, som ikke kommer ud af den blå luft, men som fylder i min dagligdag som underviser på lærer- og pædagoguddannelsen i blandt andet temaer om, hvordan man arbejder med menneskers seksualitet. Tankerne er også udsprunget af mit tidligere arbejde i Socialstyrelsen med forebyggelse, opsporing og håndtering af overgreb, hvorigennem det står fuldstændig klart, at overgreb ødelægger menneskeliv og skal forebygges alt hvad vi kan.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her