Fødselsdagstilbud: Prøv Politiken resten af året for 142 kr.

Kronik afJinan Hammoude

Sociolog og palæstinenser

Få historiske katastrofer er blevet dokumenteret så minutiøst, mens de fandt sted, som krigen i Gaza. Vi har set hospitaler, lejre, ligposer, ødelagte hjem, sultne børn og forældre, der begraver deres egne børn. Alligevel har verden ikke stoppet det.

Ingen kan sige, at de ikke vidste, hvad der foregik i Gaza. Så hvorfor blev det ikke stoppet?

Jeg troede, at hvis verden fik adgang til tilstrækkelig meget sandhed, ville sandheden på en eller anden måde gøre sit arbejde.

Det var en meget moderne naiv tro, når jeg tænker over det. Troen på, at uvidenhed først og fremmest skyldes mangel på information.

At mennesket, når det konfronteres med den veldokumenterede virkelighed, selvfølgelig vil orientere sig mod det gode.

Men Gaza blev ved. Og dokumentationen blev ved. Det ene efter det andet menneske blev gravet ud af ruinerne. Børn blev båret ind på hospitaler. Forældre stod med deres døde børn i armene. Læger arbejdede under forhold, som på et tidspunkt ville have forekommet mig umulige at forestille sig. Hele familier forsvandt.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad
PodcastSe alle

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her