0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Krarup: Danmark er blevet et foregangsland i Europa

Systemskiftet i 2001 er i sidste ende et opdragelsesprojekt. Systemet Politiken har tabt.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
JACOB EHRBAHN
Foto: JACOB EHRBAHN

systemkritik. Systemet Politiken - det var Danmark fra 1905 til 2001. Med alt, hvad dette indebærer, skriver Søren Krarup.

Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Lad os bare stille spørgsmålet her otte år efter. Var det et systemskifte i 2001? Er der virkelighed og alvor i dette begreb i denne situation?

Det er klart, at når man som jeg bruger udtrykket systemskifte om det, der skete med november 2001, forudsætter jeg, at perioden op til 2001 repræsenterede en slags system. Har jeg ret heri?

Hvis jeg må være en smule selvoptaget, vil jeg svare, at mit snart mangeårige forfatterskab hævder og begrunder en sådan påstand.

Især i bogen ’Det moderne Sammenbrud’ fra 1984, men også i mange andre i et temmelig omfattende forfatterskab har jeg søgt at skildre og dokumentere et fælles åndspræg, der bar kulturradikalismens mærke og tog sit udgangspunkt i Georg Brandes’ gennembrudsforelæsninger i 1871 og især i Dagbladet Politikens herredømme over den offentlige mening fra slutningen af 1800-tallet til – ja, til systemskiftet anno 2001.

Systemet Politiken – det var Danmark fra 1905 til 2001. Med alt, hvad dette indebærer.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu