Slutter i dag: Få Politiken Lyd i 6 mdr. for kun 99 kr.

Kronik afEVA NYSTAD

Skal vi reagere som vidner?

Lyt til artiklen

Jeg er lige kommet hjem fra Rema1000 – en steghed sommerdag, men der var behageligt køligt indenfor. Supermarkedet var proppet af mennesker. De, der talte med hinanden, talte om strand, hav, vandtemperatur og swimmingpools. Jeg fik en ekstra kasse åbnet efter at ha’ fortalt den stakkels kassedreng, der ikke havde overblik, at vi nu var så mange. Fire-fem meter fra kassen, hvor jeg var, opstod et hurtigt accelererende problem mellem en far og hans to børn. En dreng og en pige på 10-12 år. Først skældte faren, der var ball-skaldet og så meget opkogt ud, aldeles ærekrænkende ud på sin søn. Henne ved fryseren med hakkekød. Jeg tænkte – bli’r det ved, må jeg ... kastede far sig over sin lille, spinkle pige – først med skældud: »Jeg vil ikke ha’ og NU SKA DU«, så rev han i den lille sjæl. Da forlod jeg kassen (efter først at ha’ lyntænkt – hvorfor si’r alle de andre, der står tættere på ham ikke noget), sprang hen foran ham og sagde med fyndig røst: »Det gør du ikke. Du river ikke i hende. Det er forbudt. Det er faktisk også forbudt at skælde ud, men dét der vil jeg ikke se på«.

Pigen, nu løsrevet af sin faders jerngreb, stod og græd stille (det var næsten det værste – havde hun så bare vrælet, så man tænkte – hun er også helt umulig) og med ryggen til. Det sidste jeg sagde til manden, faren, mennesket var: »Du sku’ hellere trøste hende, hun er ked af det«. Så gik jeg hen og ’passede mit’ – altså det at putte varer på båndet, i poser i den anden ende, betale og gå ud. Mange tanker bevægede sig gennem min øverste marmeladespand, mens min krop faktisk rystede lidt over optrin og indhold. Og hvad er det egentlig at passe sit? Og hvornår skal man passe sig selv, og hvornår skal man blive ved – og hvor går grænsen? Der er grænser for, hvad vi skal være vidner til – og det skal de andre i vores menneskeflok vide. Der er moralkodeks. Der er grænser for, hvordan man skal behandle f.eks. børn, dyr – og andre mennesker. Og naturen. Mishandling er jo hærværk på det levende. Så kom det egentlig forfærdelige, i dette mit/deres Rema-tilfælde.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her