Kronik afAf Christoffer Johansen

Nye måder at overleve kræft

Lyt til artiklen

En kræftdiagnose ryster ethvert menneske.

Alt kommer op at vende. De store spørgsmål bliver aktuelle: kommer jeg levende igennem dette, hvordan går det med min familie, hvad skal jeg gøre, hvorfor lige mig? I tankernes og følelsernes oprørte hav er det vanskeligt at navigere og forstå de mange praktiske forklaringer og anvisninger på, hvordan lægen nu vil behandle, hvad der kan gøres og hvilke valg den nye kræftpatient står overfor. Debatten om Danmarks kræftbehandling har hidtil fokuseret på den urimeligt lange ventetid, de manglende behandlingstilbud, og manglen på kvalificerede speciallæger. De to store nationale kræftplaner forsøger med massiv økonomisk indsprøjtning at få gjort noget ved de to første problemer, og manglen på kvalificerede speciallæger bliver endnu en gang aktuelt, når antallet af svenske studerende på medicinstudiet – for gud ved hvilket år i træk – er helt urimeligt i forhold til den udbredte mangel på læger i vort land.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her