I Kunsten finder et samfund sprog og mæle. Derfor er den eksperimenterende kunst nødvendig, mener professoren, som ser nærmere på Kulturministeriets Udviklingsfond. Kære Brian Mikkelsen. Rygterne går, og de er ikke rare. Det forlyder, at du på vegne af VK- regeringen vil gennemføre en betydelig reduktion af støtten til den eksperimenterende og tværgående kunst, herunder den digitale kunst. Især synes Kulturministeriets Udviklingsfond at være på sigtekornet. Jeg forstår, at det måske ikke er din egen ide, men er noget som din finansminister tvinger dig til. Der skal jo spares og skæres ned, siger man. Nu er det jo sådan med nedskæringer, at de undertiden på lang sigt koster langt mere, end der tjenes her og nu. Sommetider kan man som bekendt spare sig fattig. Sådan tror jeg, det forholder sig med den eksperimenterende og tværgående kunst. Derfor vil jeg godt foreslå dig nogle argumenter, som du måske kunne bruge, hvis du skulle blive spurgt, før Thor svinger sparekniven. At skære i støtten til den eksperimenterende og tværgående kunst, herunder den digitale kunst vil af mindst tre grunde være en katastrofe.
Kronik afLars Qvortrup