Kronik afJytte Hilden

Kvinder, kemi og kærlighed

Lyt til artiklen

Gammel kærlighed ruster ikke, og derfor elsker jeg kemi.

Naturvidenskaber har altid fascineret mig, solformørkelser, højvande, mælkebøtter, der trodser tyngdeloven og titter op gennem asfalten. Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvem der har skabt det hele, men det virker på mig. Mit første gymnasiekys var lørdag 4. oktober 1957, jeg husker det så nøje. Der var revy på Vallerød Banevej, hvor Rungsted Statsskole lå dengang, revy med sang, tekster, kys og kulisser. Bagtæppet var himmelblåt. I løbet af eftermiddagen dukkede en lysende stjerne op. En menneskeskabt stjerne. Den blev så skyndsomt malet over på det himmelblå. For netop den dag havde Sovjet sendt en sputnik i kredsløb om Jorden. En propagandasejr af det største. Det var stort, det var menneskeskabt, vi mennesker kan noget, når vi gør os umage. Ikke fordi jeg er naiv, kapløbet om rummet var da med garanti drevet af militære interesser.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her