Kronik afAnnette vilhelmsen

Forpligtet på forandring

Lyt til artiklen

Det er nu lidt over et år siden SF kunne gå i regering med Socialdemokraterne og Radikale. Før da var vi igennem et borgerligt årti, hvor egoisme, grådighed og lukkethed blev politisk korrekt. Nu er vi godt i gang med at sætte en ny kurs. Vi er tre partier med hver vores hånd på roret. Det skal vi holde solidt fast i, også selv om det til tider stormer og søgangen bliver høj. Det ikke er nyt for valgte SF-politikere i kommuner eller regioner at tage 'regeringsansvar', mens vi holder fast i, hvad SF står for. Sådan har det været i årtier. Jeg er selv rundet af det praktiske bagland, der i dag tæller 355 by - og regionsrødder. Mit politiske virke startede med det nære som byrådsmedlem og senere viceborgmester i Kerteminde. En lille kommune, hvor jeg selv har siddet med ved budgetforhandling efter budgetforhandling i tiåret under VKO, hvor rammerne blev lagt meget snævert. Jeg har taget ansvar for beslutninger, der hverken var lette eller rare. Jeg har gjort det, stået på mål for kritikken og været loyal over for de aftaler, der er indgået. Et ord er et ord og vi løfter ansvaret for at forandre. Sådan skal det fortsat være for SF - også i regeringen. I august 2009 meddelte Kertemindes største arbejdsplads, Lindøværftet, at det måtte lukke. Med lukningen mistede vi også en del af vores identitet som skibsbyggere. Jeg kender mange af dem, der med den besked kunne se jobbet forsvinde. At se de stolte traditioner forsvinde har ført til afmagt hos nogle og trods hos andre - jeg blev trodsig. Jeg blev trodsig, fordi det simpelthen ikke kan passe, at vi ikke kan konkurrere på vores faglige kunnen.

ASTRID KRAGS KRONIKLige muligheder, grøn omstilling og nye job

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her