0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kontraktstyringen, der ville for meget

Det er vigtigere at leve op til de mål, man har sat, end at udføre et ordentligt stykke arbejde.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
MARTIN LEHMANN (arkiv)
Foto: MARTIN LEHMANN (arkiv)

Kontraktstyring. Den offentlige sektor er domineret af et dræbende og bureaukratisk styringssystem. Resultatkontrakernes tid må snart være omme. I billedet indgår Metroselskabet kontrakter.

Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

»Vi er ikke i floskelfrit terræn«.

Bekendelsen faldt, da en departementschef berettede om den systematiske kontraktstyring, som han havde indført i sit ministerium, og som dækkede hver en krog af hans vidtspændende imperium. Det er så sandt, som det blev sagt. Ikke desto mindre er resultat- og direktørkontrakter blevet ledelses- og styringssystemet, ikke bare i ministerierne, men overalt i den offentlige sektor.

Det holder ikke i længden. Vi vil forklare hvorfor. Men ikke nok med det. Vi er ubeskedne og hævder derfor, at vi har opskriften på et system, der er bedre. For vi er nemlig også helt sikre på, at den offentlige sektor ikke lader sig drive uden ledelse og styring. Spørgsmålet er bare hvordan.

For at nå frem til det vil vi først forklare, hvad der generelt er galt, dernæst går vi en lille smule i dybden med statens systemer.

Dermed kan vi uddrage en lære af en række analyser, vi har gennemført af kontrakterne mellem ministerierne og deres styrelser samt departementscheferne og deres styrelseschefer. Og så har vi grundlaget for at give vores bud på en bedre ledelse og styring, vel at mærke ikke bare på Slotsholmen, men i den offentlige sektor.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers,