0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Præsten, der ikke tror på Gud

Grosbøll tror ikke på Gud, siger han. Men jeg tror, han mærker ham.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Tegning: Mette Dreyer

Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Opskriften var simpel. »Hvis der er et emne, som jeg gerne vil vide mere om, så laver jeg blot en film om det«. Enkelt og ligetil. Der er ingen tvivl om, at opskriften giver den rette motivation. Om den så også kan skaffe en finansiering, er en anden sag.

Disse ord for at fortælle, hvordan jeg lidt sidelæns sammen med Jørgen Flindt Pedersen kom til at lave en film om ’Præsten, der ikke tror på Gud – Thorkild Grosbøll’.

Jørgen havde helt fra begyndelsen, hvor sagen optog alle nyhedsmedier, taget kontakt med Grosbøll og fået en aftale om at følge processen imod ham. Dengang regnede alle med, at sagen ville ende med en retsafgørelse om, hvorvidt Grosbøll kunne være embedsmand i Den Danske Folkekirke, når han nu så åbenlyst erklærede, at han ikke troede på en Gud med stort G. En God historie – med stort G – den lille mand mod systemet.

Jeg selv var begyndt at holde Kristeligt Dagblad i håb om at finde ud af, hvad sagen egentlig handlede om. Jeg kan ikke sige, at jeg blev meget klogere, men jeg fik sakset en masse udklip. Det var først langt senere – da vi havde lavet et interview med tidligere biskop Jan Lindhardt i hans sommerhus på Mols – at jeg kom på sporet af en sammenhæng.

Jeg var ved at pakke mit kameraudstyr ned, da Lindhardt kommer med en henkastet bemærkning på sin karakteristiske småklukkende facon. En bemærkning, der fik brikkerne til at falde på plads. Det forstod jeg ikke helt dengang, for så havde jeg nok pakket kameraet ud igen, men mere om det senere.

Da Grosbøll selv løste Grosbøll-problemet ved at lade sig pensionere som 60-årig, var det stadigvæk ikke lykkedes Jørgen Flindt Pedersen at skaffe finansiering til filmen. Grosbøll skulle holde sin sidste prædiken i Taarbæk Kirke 20. januar 2008.

Det var selvfølgelig et must at få optaget den begivenhed. Jeg sprang til med mit kamera og redigeringsudstyr. Det lykkedes også at få gjort Dags Dato på TV 2 interesseret i historien. Dags Dato ville godt finansiere, at vi lavede nye interview med de medvirkende i sagen, nu hvor den var ’landet’ helt udramatisk.

Den bærende ide var at beskrive forløbet ved hjælp af klip fra nyhedsdækningen i Nyhederne, krydsklippet med de medvirkendes refleksioner. Alt sammen i håb om at finde ud af, hvad Grosbøll-sagen i sin kerne handlede om.

Jeg gik så vidt i min research, at jeg begyndte at gå i kirke om søndagen. Lidt rundt omkring i de forskellige kirker i Odense og omegn. Sådan for at høre, hvad markedet havde at byde på. Jeg tror, at jeg har dækket hele spektret fra det mørke og meget syndsbevidste indremissionske til en munter og uhøjtidelig højmesse, af alle steder, i Vollsmose.

Det hører med til min historie, at jeg meldte mig ud af folkekirken, dagen efter at jeg fyldte 18 år. Jeg er stadigvæk ikke medlem, men måske prospect eller prøvemedlem, som det hedder i disse bandetider, og det der med kirkeskatten løser jeg lidt på min egen måde.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts