Kronik afPeter Thielst

Behov for 'tekstmodernisering': Kierkegaard er for svær for unge at forstå

Lyt til artiklen

I år er det 200 år siden, Søren Kierkegaard blev født. Det skete 5. maj, præcis fire måneder efter, at den seneste statsbankerot hærgede Danmark. Som Kierkegaard senere selv skrev: »1813 blev jeg født i det gale pengeår, da så mangen anden gal seddel blev sat i cirkulation. Og en sådan seddel synes min eksistens bedst at kunne sammenlignes med. Der er noget ved mig, som var jeg noget stort, men på grund af de gale konjunkturer gælder jeg kun lidet. Og en sådan seddel blev stundom en families ulykke«. Nu er den gal med konjunkturerne igen, og bliver Kierkegaard ikke sendt i omløb på en ny pengeseddel, får han nok et nyt frimærke – forrige gang var i 1955 i anledning af 100-året for hans død.

Selv i eftertiden er der flere ’stadier på livets vej’, og et af de mindre tog sin begyndelse for nøjagtig 20 år siden, idet Politikens Kronik 5. januar 1993 bar titlen ’Ordene i tornysteret’ og ikke mindst handlede om Kierkegaard.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her