0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Lærerne er fundamentet for en god skole

Et opgør med myter og indgroede vaner er en forudsætning for en bedre skole.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Miriam Dalsgaard(Arkiv)
Foto: Miriam Dalsgaard(Arkiv)

Indlæring. Forskning viser, at man lærer gennem oplevelse, handling og forståelse. Det er denne virkelighed, KL søger at adressere i de kommende forhandlinger. Ovenfor ses 0.b på Himmelev Skole.

Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I går tog KL's bestyrelse det alvorlige skridt at varsle konflikt på alle danske folkeskoler omfattende godt 52.000 lærere.

De kommende uger vil forligsmand Mette Christensen forsøge at mægle parterne, men lykkes det ikke at finde en løsning, vil stort set alle skoler over hele landet blive berørt af en konflikt. Det er et historisk skridt fra KL's side. De seneste mange uger har vi forhandlet med Lærernes Centralorganisation i håbet om at finde en løsning. Men det er desværre ikke lykkedes at blive enige.

Vi ser derfor ingen anden løsning end at varsle konflikt. For KL handler det om fremtidens skole. Lærerne har som de eneste på arbejdsmarkedet en meget vidtgående arbejdstidsaftale, hvor det skal aftales med fagforeningen, hvor mange arbejdstimer der kan bruges til forskellige arbejdsopgaver. Der er tale om en rettighed, som lærernes fagforening har haft siden begyndelsen af det forrige århundrede.

Arbejdstidsreglerne betyder, at det er lagt fast i aftaler, hvor meget lærerne maksimalt kan undervise, og hvor meget arbejdstid lærerne i kommunen skal bruge på opgaver i tilknytning til hver undervisningstime, herunder lærernes forberedelsestid. Lærernes arbejdstid er dermed låst fast i kasser af tid, som er ens for alle lærere, og som kun kan bruges til bestemte formål.

LÆS OGSÅ

Det er ufleksibelt og ineffektivt, fordi reglerne fastlåser lærerarbejdet i faste opgavebeskrivelser. Og det hæmmer udvikling, nytænkning og innovation i lærernes arbejde.

Reglerne indebærer også, at f.eks. ældre, erfarne lærere underviser mindre end yngre og nyuddannede, og at lærere over 60 år automatisk har ret til at få nedsat arbejdstiden med 175 timer om året, svarende til fire en halv uge.

At afskaffe arbejdstidsaftalen betyder ikke, at lærerne så bare skal undervise ubegrænset. Arbejdstiden skal selvfølgelig tilrettelægges med god vægtning mellem forberedelse, undervisning, elevsamtaler, møder, forældresamarbejde etc. Og der skal ses på, om undervisningen er særligt udfordrende, om der er elever med særlige behov, om læreren er ung og nyuddannet eller mere erfaren osv.

Pointen er, at man som på alle andre arbejdspladser tilrettelægger opgavefordelingen i dialog på den lokale skole efter de aktuelle behov. For opgavefordelingen i hver enkelt folkeskole er altså nu engang ikke noget, der bør forhandles med fagforeningen.

Danmarks Lærerforening fremfører i debatten, at flere timer i sig selv ikke styrker kvaliteten. Det er vi helt enige i. Det handler om at give gode, inspirerende timer og læringsforløb for eleverne, og det afgørende er lærerne og kvaliteten af forløbene.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage