0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Afdeling O, Rigshospitalet

Et råd efter ophold på psykiatriske afdelinger: Adskil mænd og kvinder. Hvis man også skal takle angst sammen med sygdommen – så er helbredelsen langt væk.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Tegning: Jørgen Saabye

Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Jeg er uddannet industriel designer fra Arkitektskolen i København og studerer nu kunsthistorie på Københavns Universitet. Men sammen med disse facts kan jeg tilføje:

Maniodepressiv ( bipolar affektiv lidelse) suicidal, paranoid, megaloman (jeg har troet, at jeg var den kvindelige Jesus). Jeg har haft vrangforestillinger, hallucinationer og hørt stemmer; radioen har talt til mig, PET overvåget mig – alt sammen betegnelser og fænomener, der er indføjet i min enormt tykke journal.

Sammenlagt har jeg været indsat (der er ikke nogen, der er indlagt) et halvt år på den lukkede og et halvt år å den åbne.

I seks år har jeg konsulteret en psykiater på Rigshospitalet (en professor, dr.med.), og her de sidste to år har jeg tillige haft først en kvindelig så en mandlig sygeplejerske, der besøger mig en gang om ugen i mit hjem (speciale i bipolar affektiv lidelse). Så jeg vil overhovedet ikke anfægte behandlingen.

Tværtom har dette behandlingstilbud reddet mit liv.

Nej, jeg vil påpege det mærkværdige forhold, at man på begge afdelinger blander voksne mennesker af begge køn. Til stor angst for nogle.

Andre steder i samfundet ville dette forhold vække anstød. Det er nu engang sådan, at vi på skolerne har en pigegymnastiksal og en drengegymnastiksal. I svømmehallerne er der omklædning for mænd og omklædning for kvinder, det samme gælder i fitnesscentre, og i fængsler har man da også denne skillelinje.

Frem til 1980’erne havde man inddeling i mands- og kvindeafdelinger, men uvist af hvilken årsag blev denne habitus altså bortraderet. Det har sikkert drejet sig om at spare personale, at effektivisere belægningen på stuerne.

Jeg har på den lukkede mødt en mand, der smadrede et kaffekrus og skar blodårerne i sin hals over.

(Jeg tror ikke, en kvinde ville vælge denne voldsomme metode, kvinder vælger typisk piller).

Tidligt næste morgen iagttog jeg to mænd i beskyttelsesdragter autoklavere toilettet. Der var meget blod, hvor handlingen havde fundet sted. Jeg talte også med den uheldige selvmorder, da man havde syet et par sting i halsen på ham.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu