Kronik afCHARLOTTE WEILE

Afdeling O, Rigshospitalet

Lyt til artiklen

Jo, jeg har været så sindssyg, som man kan blive, men efter syv års behandling er jeg så rask, som jeg kan forvente.

Jeg er uddannet industriel designer fra Arkitektskolen i København og studerer nu kunsthistorie på Københavns Universitet. Men sammen med disse facts kan jeg tilføje: Maniodepressiv ( bipolar affektiv lidelse) suicidal, paranoid, megaloman (jeg har troet, at jeg var den kvindelige Jesus). Jeg har haft vrangforestillinger, hallucinationer og hørt stemmer; radioen har talt til mig, PET overvåget mig – alt sammen betegnelser og fænomener, der er indføjet i min enormt tykke journal. Sammenlagt har jeg været indsat (der er ikke nogen, der er indlagt) et halvt år på den lukkede og et halvt år å den åbne.