Revolution. Kronikken opruller historien om Sophie Thalbitzer.

Revolution. Kronikken opruller historien om Sophie Thalbitzer.

Kroniken

Dette er en Kronik. Kroniken er udtryk for skribentens holdning. Du kan indsende Kronik-forslag her.

Mellem romaner og revolution

Sophie – en københavnsk overklassepige i 1790’erne. En biografi fra ’Golden Days’.

Kroniken
FOR ABONNENTER

»Fra det Øjeblik af jeg første Gang læste Rousseaus ’Confessions’, opsteeg det Ønske i mig at skrive noget lignende, endskiøndt jeg meget vel veed, at det jeg kunne skrive om mig selv, kun vilde interessere de faae, der kiendte mig, thi med min Vilje skal disse blade ikke sees af nogen førend efter min Død«.

Sådan begynder ’Grandmamas Bekendelser’, som omfatter tiden fra hendes fødselsår, 1774 – fire år før Rousseau døde – til englændernes bombardement af København 1807, hvor hun som øjenvidne til katastrofen måtte flygte fra sted til sted med sin familie for at undgå bomberegnen.

Når jeg fortæller om Grandmama, er det, fordi Golden Days ikke har hende med på programmet, til trods for at Grandmama – Sophie Thalbitzer – som barn og ung pige med sin familie deltog i de revolutionære bevægelser, der opstod i København i kølvandet på den franske revolution 1789.

Sophie var datter af agent Johann Ludvig Zinn, der som så mange andre i 1700-tallet var indvandret fra Tyskland og ved sin dygtighed havde svunget sig op til at blive en rig mand. Sophie var den ældste af seks børn og sin fars yndling.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce