Kronik afJOHANNES MØLLEHAVE

Uspiselige spisesedler

Lyt til artiklen

Det har i lang tid krænket mig...

... mindre på mine egne vegne end på mine børnebørns vegne, at man ikke man kan gå til bageren om morgenen uden at få slynget ord og billeder i ansigtet af typen : ’Sex med 15-årig fælder politiker – pilfinger’, ’15-årig pige måtte tage fortrydelsespille – Jeppe brugte ikke kondom’, ’Danskerne rasende over slagtningen af Lisa – fuck dig, Remee’, ’Fy Margrethe – du sviner 100 gange mere end os andre’, ’Jokke varmer op til sit bryllup – Stangstiv på bøssebar’, ’Harme over at operachef forlader kræft syg Kamilla – Kasper er et skvat’, ’To små børn så det ske: mor og morfar myrdet’. Alt sammen fra Ekstra Bladets spisesedler. For nogle år siden havde vi lokale sladrestationer, en købmand for eksempel, der kunne fortælle sine kunder, at den barnemorder, man eftersøgte, sad derude på traktoren på marken. Groft nok i sig selv. Men hver enkelt kunde kunne højst bringe oplysningen ud til tyve mennesker. I dag er sladderen ubegrænset. Den råbes ud i det offentlige rum, på torvet, på plakatsøjlen, i bagerbutikken, hvor vi får serveret, ikke bare dagens sladderhistorie, men dagens dom, udtalt, ikke i retssalen, men af en anonym redaktør. Man hænger en operachef ud som skvat og dækker sig ind med udtrykket ’harme over’. Hallo! Er det den fraskilte kones harme? Redaktionens harme? Alles harme?

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her