Kronik afAnne Bitsch

En vred mand mod eliten

Lyt til artiklen

Jeg er dansk, bosat i Norge. Da det bragede løs i Oslos centrum fredag eftermiddag, og nyhederne om et terrorangreb var en realitet, troede jeg knap mine egne ører. »Hvorfor Norge?«, var den første tanke, som rasede gennem mit hoved. Og dernæst: »Dette er ikke så mærkeligt. Vi er jo et land, som deltager i to krige, i Afghanistan og i Libyen. Det er bare et spørgsmål om tid, før islamisternes vrede også når min by«.

Som timerne gik, blev det imidlertid klart, at terrorangrebet ikke var islamistiske fundamentalisters værk. Bagmanden, den 32-årige Anders Behring Breivik, er blond og lige så norsk som myseost. Han har holdt til på et idyllisk landsted i Åsta i Hedmark Amt, hvor han som direktør for Breivik Biofarm skaffede sig adgang til de store mængder kunstgødning, som blev brugt til at fremstille bomben.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad
Hvad skal politikerne gøre for at forbedre folkeskolen? Deltag i samtalen her

Politiken har samlet et panel af kompetente skolefolk, der kommer med deres bud på, hvordan folkeskolen kan forbedres.

Men hvad mener du?

Foto: Philip Ytournel/POLITIKEN

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her