0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Sundhed – med og uden sund fornuft

Hver gang en patient træder ind, bliver vi på hospitalet druknet i en blanding af virtuelt og fysisk slavearbejde.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

KONTROL. Læger og sygeplejersker skal dokumentere alt hvad de foretager sig.

Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Patienter er det værste!

Ikke fordi de er syge – det havde jeg regnet ud, før jeg begyndte at læse til læge. Heller ikke så meget, fordi jeg skal tale med dem en gang imellem.

Alle mine patienter er børn, så det foregår ofte på et niveau, hvor jeg kan følge med. Jeg er næsten færdig som speciallæge i børnesygdomme og har gennem de sidste seks år arbejdet på forskellige børneafdelinger.

Børn er en taknemmelig patientgruppe. Mange af dem helbreder sig selv i løbet af den ventetid, der er overalt i sundhedssystemet, og jeg står lige ved siden af til at høste æren. Mere kan man ikke ønske sig.

Så hvorfor er patienter det værste? Fordi hver eneste gang en ny træder ind ad døren, bliver personalet druknet i en blanding af virtuelt og fysisk slavearbejde. Læger og sygeplejersker skal dokumentere, hvad de foretager sig. Det er som udgangspunkt fornuftigt og rimeligt. Men gennem de seneste år er kravene til registrering, rutinekontroller og journalføring eksploderet.

I en hverdag, hvor de fleste i sundhedssektoren har mere travlt end en etbenet til ballondans, begynder disse krav at dræbe festen. Når vi for eksempel spørger til ’MRSA-eksponering’, får mange et lidt flakkende blik i øjnene. Herefter forklarer man, at det drejer sig om mulig smitte med meticillin-resistente stafylokokker. Det gør sjældent situationen bedre.

Vi iler derefter videre. Der er endnu langt til, vi når de egentlige problemer. Først skal vi nemlig have afklaret rygevaner og alkoholvaner. Ryger du cigaretter eller pibe? Får du drukket nogle Bjørnebryg? Ingen svar. Patienten er i gang med sin modermælkserstatning – som dog er på flaske.

Derefter skal jeg dokumentere, om der er kommunikationsproblemer. Som nævnt kommer der børn i alle aldre på vor afdeling – nogle er endda født for tidligt. Tænk selv tanken til ende, og find på nogle morsomme bemærkninger. Der er så rigeligt at tage af.

Vi er nu nået til faldscreeningen. Som det nævnes af Overlægeforeningens formand, Erik Kristensen, i Politiken 24. september, er dette et af de punkter, foreningen har kritiseret. Det er umuligt ikke at give dem ret. Normalt er det dumt og besværligt, hvis man ukritisk faldscreener alle.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.