Kronik afChristian Suhr Nielsen

adjunkt i antropologi, Aarhus Universitet

Hjernevask og radikalisering i Grimhøjmoskeen

Lyt til artiklen

Onsdag mødtes Folketinget for at diskutere radikalisering og muligheden for at lukke moskeer, som forkynder anti-demokratiske holdninger. Flere politikere har udtalt, at når det kommer til islamisk ekstremisme, er det nytteløst at lede efter forklaringer. Ud fra min forskning og mit feltarbejde blandt muslimer i Århus, må jeg erklære mig helt uenig. Lad mig her forsøge at forklare, hvordan en gruppe unge muslimer, der kom i den meget omtalte Grimhøjmoské, gradvist udviklede deres holdninger.

I forbindelse med et forskningsprojekt blandt muslimer i Gellerup mødte jeg i 2010 en gruppe unge mennesker, der var i færd med at rydde op i en gammel faldefærdig bygning tæt på Grimhøjvej. Ejendommen havde tidligere været brugt som rockerborg af Hells Angels. Den var omkranset af et to meter højt pigtrådshegn og inkluderede et stort festlokale, en bar og noget der mest af alt lignede et torturkammer bygget ind i en container. Her ønskede de unge at etablere et muslimsk ungdomscenter, hvor de kunne søge tilflugt fra det danske samfund.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her