0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kroniken Jelved ved ikke, hvorfor vi har kunstakademier

Kunstakademiernes vigtigste formål er at sikre kunstnerisk vækst, ikke økonomisk. Kunstakademierne står ikke kun for uddannelse, men også for dannelse. Det har kulturministeren vist ikke helt forstået.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
privat
Foto: privat

Murværk. Elever fra Det Jyske Kunstakademi inspicerer et værk.

Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Kunsten er det sted, hvor vi reflekterer over meningen med det hele, hvad mennesket er for en størrelse, hvad vi gør med hinanden. I oplevelsen af kunsten diskuterer vi æstetik, etik, politik, køn, religion osv., kort sagt alle de centrale spørgsmål, vi ikke kan undvære at diskutere med hinanden i et moderne, demokratisk samfund.

Kunsten er et åndeligt frirum, der sikrer, at vi udvikler kritisk sans og fornemmelse for skønhed og kvalitet inden for alle livets områder. Samtidig er kunsten en form for kulturel grundforskning, der giver svar på spørgsmål, vi slet ikke har stillet endnu, og som i første omgang kan synes uforståelige, men i næste led bliver mainstream og populærkultur.

Kunstakademierne står ikke kun for uddannelse, men også for dannelse. Måske er det slet ikke muligt at uddanne en kunstner! Det skal kunstneren selv gøre, og kunstakademierne kan højst skabe rum og sammenhænge, hvori betingelserne for at det sker er optimale.

Selvfølgelig kan og skal man undervise i en række objektive og håndfaste fagligheder, hvad angår teknik, teori og historie, og det gør man naturligvis også systematisk og i høj grad, men det gør ikke i sig selv nogen til kunstner.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce

Forsiden