0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kroniken: Det Danske Filminstitut er et moralsk og kunstnerisk fallitbo

Det Danske Filminstitut er et moralsk og kunstnerisk fallitbo. Det eneste, der tæller, er, om filmen kan blive en kommerciel succes. Det er absurd og skadeligt.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jacob Ehrbahn.
Foto: Jacob Ehrbahn.

Den farverige biograf i hjertet af København er ikke just kendt for kunstfilm. Det er snarere her, Nordisk Film sender film hen for at dø.

Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

To kommercielle filmfolk, producenten Peter Aalbæk Jensen og biografformanden Kim Pedersen, kritiserer i Kroniken (24.2.) Det Danske Filminstitut for at svigte filmmarkedet.

Det skal de være velkomne til, for heller ikke inden for den kommercielle film er DFI meget bevendt. Det kom tydeligst til udtryk, da instituttet nægtede at støtte Martin Miehe-Renards gode ungdomsfilm ’MGP-missionen’ med den begrundelse, at »film med et cast med anden etnisk baggrund ikke har vist sig at være specielt salgbare i provinsen«.

Dansk Folkeparti kunne ikke have formuleret det bedre – eller mere forkert, for filmen blev faktisk en betydelig succes i provinsen.

Men skuffende nok kommer kronikørerne ikke ind på DFI’s miserable forhold til filmkunsten. Det er ellers her, den egentlige tragedie ligger, for det er DFI's opgave at forvalte en kunstlov.

Den kommercielle filmverden kan man forholde sig til, hvis man kan betjene en regnemaskine, mens den kunstneriske film kræver en fagkundskab, som ikke ret mange råder over, hverken de to kronikører eller filminstituttet. Det er DFI’s ansvar, at den kunstneriske film ligger i ruiner.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter