Selv om antallet af danskere, der får behandling for psykisk sygdom, er steget med 47 procent siden 2007, underprioriteres de psykiatriske patienter fortsat sammenlignet med de fysiske, somatiske patienter.
Foto: Claus Nørregaard/Claus Nørregaard

Selv om antallet af danskere, der får behandling for psykisk sygdom, er steget med 47 procent siden 2007, underprioriteres de psykiatriske patienter fortsat sammenlignet med de fysiske, somatiske patienter.

Kroniken

Dette er en Kronik. Kroniken er udtryk for skribentens holdning. Du kan indsende Kronik-forslag her.

Psykisk syg: Fra det inderste af mine knoglemarv og det yderste af mine fingerspidser; jeg hader min sygdom

Psykiske sygdomme er stadig omgivet af tabu, skrækhistorier og konspirationsteorier. Det skaber forskels-behandling og umyndiggørelse af de psykisk syge.

Kroniken
FOR ABONNENTER

I et åbent brev til Folketinget påberåbte de 33 foreninger i Psykiatrialliancen, herunder bl.a. Psykiatrifonden, Dansk Sygeplejeråd og Lægeforeningen, sig for snart noget tid siden nødvendigheden af en ny, langsigtet psykiatriplan for Danmark.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Annonce

Annonce

Forsiden

Annonce