Kronik afJanne Teller

Janne Teller er forfatter

Sociale former er afgørende for, at mennesker overhovedet kan omgås og fungere sammen. Men form og tradition må ikke stå i vejen for forståelsen af hinanden.

Janne Teller: Franskmanden giver kindkys, danskeren giver hånden, og den muslimske kvinde lægger hånden på hjertet. Det er udtryk for den samme høflighed

Lyt til artiklen

Da jeg første gang så den marokkanske kunstner Yasmina Bouzianes selvportræt som moderne beduinsk fotograf (Reluctantly Untitled #6 Native Photographing), gik det op for mig, at fotoet i lige så høj grad kiggede på mig. Kameraet er vendt 180 grader og retter sig mod publikum – kunsten ser på den, der ser.

Mens jeg stod og betragtede et humoristisk, identitetsafsøgende, moderne ’kolonifoto’, blev jeg selv i fotoets linse til præcis og intet andet end én, der kigger på et foto, der kigger på mig. For jeg må gå ud fra, at fotoets referenceramme kun er det selv.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her