Kronik afEddi Meier

Eddi Meier er pensioneret hjerne- og lægemiddelforsker.

En cancerdiagnose og en omfattende rejse gennem det danske sundhedsvæsen giver kronikøren anledning til at reflektere over årsagerne til den relativt korte danske levealder.

Sundhedsvæsnet er et livsfarligt lotteri

Lyt til artiklen

Der er mange ting, der skaber mistro til og utryghed ved den måde, vores sundhedssystem fungerer på: Forbuddene mod akutbehandling pga. udenlandske lægers manglende danskkundskaber og faglige kompetencer, 5 års sjusk med undersøgelser af kvinder for brystkræft, farlig fejlmedicinering af diabetespatienter, 3 års it-rod med Sundhedsplatformen, bevidst undertrykkelse af indberetninger om utilsigtede (farlige) hændelser og drab begået på hjælpeløse gamle patienter af en sygeplejerske, der blev seriemorder.

Denne utryghed og mistro følte jeg selv, da jeg pga. af alvorlig sygdom var igennem behandlingssystemet. Som det vil fremgå, var min overlevelse et chancespil, der både krævede held og ressourcemæssig styrke, men som heldigvis faldt ud til min fordel.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her