Kronik afRikke-Line Lindberg Gabelgaard

Rikke-Line Lindberg Gabelgaard er nærmeste pårørende til mor med alzheimer og lektor i gymnasieskolen

Kampen for at få sat min mor under værgemål, efter at hun fik alzheimer, har været grænseoverskridende og har kostet på både selvværd og ressourcer.

Datter til Alzheimer-patient: Det var grænseoverskridende at skulle sagsøge min egen mor

Lyt til artiklen

Onsdag 13. marts 2019 møder jeg op i Retten i Lyngby. Her sidder jeg over for min mor. Jeg sidder på anklagersiden. På den anden side i den store byretssal sidder min mor. Ved hendes side sidder hendes beskikkede advokat. Stemningen er formel. Dommeren er iført sin sorte kappe, og han tiltaler os ved fulde navn.

Denne oplevelse tyngede mig, da jeg tog til Alzheimerforeningens seminar i Middelfart 4. maj. Her deltog jeg bl.a. i en workshop med fokus på demens, autonomi og etik.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her