Kronik afBjarke Ingels

Bjarke Ingels er arkitekt og grundlægger af BIG

Et politisk drama om nedrivningen af et fascistisk bygningsværk i Albaniens hovedstad giver anledning til refleksion over, hvilken rolle vi som arkitekter kan og bør spille i den verden, vi er med til at formgive.

Bjarke Ingels: Albansk ballade giver mig stof til eftertanke

Lyt til artiklen

Grundet covid-19 har min familie og jeg de seneste snart to måneder opholdt os i København. Det har været vidunderligt – min halvandet år gamle søn, Darwin, er startet i dagpleje hos Yasmin, hvor han sammen med tre andre børn iført cykelhjelme turnerer rundt i en ladcykel til byens parker og legepladser: en ren utopi ved siden af, hvad vi kan tilbyde ham i New York og Barcelona, hvor han ellers er vokset op indtil nu.

København er min hjemby. De seneste ti år har vi opført fire bygninger her: En trækæde af almennyttige boliger i Nordvest. Nomas byfarm og restaurant på Christiania. Et (næsten) flugtsikkert anlæg til Zoos to pandaer. Og affald-til-kraft-varme-værket Amager Bakke.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her