For ikke så længe siden var en delegation af ledere fra danske ungdomsuddannelser på besøg i Finland for at studere det berømte finske uddannelsessystem. Efter at have besøgt finske ungdomsuddannelser og lært om finnernes metoder spurgte danskerne: »Hvad er det egentlig, I gør, som vi danskere ikke gør?«. »Ikke noget«, svarede finnerne, og fortsatte: »Men vi laver ikke systemet om hvert andet år«.
For tiden pågår en politisk debat om mangfoldige påtænkte ændringer af de danske ungdomsuddannelser: Institutionssystemet er i spil, gymnasiernes selveje er i spil, taxametersystemet er i spil, og fordelingen af elever er i høj grad i spil med afledte diskussioner om elevsammensætning, procentsatser, kapacitetsstyring, markedsføring og meget andet.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage
Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.
Læs videre nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her
Skriv kommentar