0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Jens Rohde: Drivkraften i centrum-venstre er blevet vrede, had og trang til hævn. #Metoo viser alt, der er galt

Det er absurd, at man bliver kaldt gak og svinet til, fordi man påpeger, at Jes Dorph-Petersen og andre påståede krænkere har svært ved at få lov at forsvare sig. Vi må holde fast i retsstatens grundprincipper.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Peter Hove Olesen
Foto: Peter Hove Olesen
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Jeg harmer mig over, at nu ogsaa disse Munke skal fordrives. Det er en Skjændsel at gøre sig slige Indgreb i menneskelig Frihed og det i Frihedens Navn … Som om Benedict ei ligefuldt var en udmærket Mand, fordi vi nutildags ikke mere er Katholikker. Jeg hader denne Raahed …

Sådan skrev et af kulturradikalisternes forbilleder, litteraten og kritikeren Georg Brandes i 1871, om sit syn på italienernes fordrivelse af jesuitter og benediktinermunke. Og samme skepsis havde han over for måden, adskillelsen af stat og kirke indførtes på i Frankrig. Brandes var ellers ateist, og han gik om nogen ind for adskillelse af kirke og stat.

Brandes ord og tanker trænger sig på. Den seneste tid har budt på en retsfilosofisk konsistens-tryktest for alle, der normalt bekender sig til forudsigelighed i retsstaten og til liberale grundværdier. Det vil sige en tryktest af humanisters, kulturradikalisters og feministers principper, herunder også mine.

Testen er desværre ikke bestået.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter