Få avisen leveret hver lørdag for kun 99 kr.

Kronik afJens Rohde

Jens Rohde er medlem af Folketinget.

Det er absurd, at man bliver kaldt gak og svinet til, fordi man påpeger, at Jes Dorph-Petersen og andre påståede krænkere har svært ved at få lov at forsvare sig. Vi må holde fast i retsstatens grundprincipper.

Jens Rohde: Drivkraften i centrum-venstre er blevet vrede, had og trang til hævn. #Metoo viser alt, der er galt

Lyt til artiklen

Jeg harmer mig over, at nu ogsaa disse Munke skal fordrives. Det er en Skjændsel at gøre sig slige Indgreb i menneskelig Frihed og det i Frihedens Navn … Som om Benedict ei ligefuldt var en udmærket Mand, fordi vi nutildags ikke mere er Katholikker. Jeg hader denne Raahed …

Sådan skrev et af kulturradikalisternes forbilleder, litteraten og kritikeren Georg Brandes i 1871, om sit syn på italienernes fordrivelse af jesuitter og benediktinermunke. Og samme skepsis havde han over for måden, adskillelsen af stat og kirke indførtes på i Frankrig. Brandes var ellers ateist, og han gik om nogen ind for adskillelse af kirke og stat.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her