0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Det handler slaget om Super League reelt om: Ekstreme lønninger, kongen af Qatar og klubber på fallittens rand

Ideen om en Super League kollapsede på rekordtid. Fodboldbosserne sad i et elfenbenstårn uden at have forstået, hvilke kræfter de skulle have taget i ed inden lanceringen. Men udfordringen for klubberne er reel nok.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Marcelo Del Pozo/Ritzau Scanpix
Foto: Marcelo Del Pozo/Ritzau Scanpix

Fodboldstjernen Lionel Messi tjener næsten en halv milliard kr. om året i Barcelona. De ekstreme lønninger gør klubbernes økonomi presset og var en vigtig del af motivationen til at forsøge at skabe en ny Superleague.

Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Twitter gik amok, da 12 europæiske fodboldklubber ejet af amerikanske milliardærer, kinesiske investorer, en russisk oligark og en flok oliesheiker ville skabe et sportskartel, som kunne sælge en del af den europæiske kulturarv til asiatiske forbrugere.

En kulturarv, som bygger på fodboldromantik, pubkultur og drømmen om, at det lille hold kan gå hele vejen og vinde mesterskabet. Vi kender det fra engelske Leicester, der blev mestre i 2015, og danske Herfølge, der vandt mesterskabet i 2000 – mod alle odds.

I dag skal man ned i de lavere divisioner for at genfinde fodboldens sjæl, for de fleste storklubber er blevet til velsmurte marketingmaskiner, hvis primære sigte er at få så mange penge ud af deres tilhængere som overhovedet muligt.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter