Kronik afMarie Ørneborg Larsen

Marie Ørneborg Larsen er gymnasieelev.

Ligestillingskampen har nået store sejre, men der er langt igen – og det er i faretruende grad blevet et individuelt selvrealiseringsprojekt snarere end en fælles kamp.

Ung kvinde: Jeg fik en bog om Pippi-piger til jul af min mormor. Hendes bemærkning indrammede problemet med nutidens feministiske frigørelsesprojekt

Lyt til artiklen

Forrige jul fik jeg en gave af min mormor, der stadig gemmer sig i bogreolen hjemme på mit værelse. Jeg kan tydeligt genkalde mig titlen, der med sin fremtrædende, orange skrift mødte mit blik, da jeg lirkede bogen fri af sin indpakning. ’107 danske Pippi-piger’ stod der, hvortil undertitlen lød ’Fortællinger om foregangskvinder, frontkvinder, videnskabskvinder, dronninger og mønsterbrydere’.

Måske er det dog alligevel min mormors efterfølgende kommentar, der gjorde det største indtryk:

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her