Kronik afFrej Prahl

Frej Prahl er psykolog

Moderne forældre er fanget i den perfekte storm, som har gjort forældreskabet til en usikker affære. To ting bliver afgørende, hvis forældre skal trives: At de i højere grad tør at give sig hen til, at det, de gør, er godt nok, og at politikerne sørger for, at de får rammerne til det

Moderne forældre gør det bedre end nogensinde

Lyt til artiklen

Indtil flere undersøgelser har vist, at parforholdskvaliteten er absolut lavest og skilsmisseprocenten højest i de år, hvor man har småbørn. Fordi man i de år skal realisere karrieren og parforholdet og forældreskabet på samme tid.

Det er helt absurd. Man er altid bagud, og man har altid dårlig samvittighed. Møder jeg småbørnsforældre i min praksis, forekommer deres liv mig mest af alt som en art undtagelsestilstand. De klemmer ballerne sammen og forsøger at få livet til at lykkes i et land, hvor familiepolitik er en by i Rusland. De skændes om, hvis tur det er til at ofre sig, når lille blob igen er syg, for de sparsomme ’barnets første sygedag’ er for længst brugt op.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her