Kronik afHanne Foighel

Hanne Foighel er cand.scient., journalist, foredragsholder og forfatter og har i snart 40 år været mellemøstenkorrespondent for danske medier, herunder Politiken. Hun udgiver denne måned bogen 'Sten på Sten – mine 400 år gamle danskjødiske rødder'.

Kong Christian IV’s beslutning i 1622 om at bygge handelsbyen Glückstadt i Holsten blev startskuddet til det jødiske samfund i Danmark. Kronikøren er dykket ned i sin familiehistorie – og de danske jøders historie.

Det startede under Christian IV: 400 år med jødisk liv i Danmark

Lyt til artiklen

24. februar 2022 står mejslet i sten. Uanset hvad udfaldet af krigen bliver. Om den bliver afsluttet med en klar vinder og taber, hvad de færreste krige bliver, eller om krigstilstanden kommer til at fortsætte som urolig puls frem og tilbage i Europas hjerte i årevis, bliver det en dato, Europa i fremtiden vil skulle vende tilbage til.

24. februar er min afdøde mors fødselsdag, tænker jeg den morgen, Volodymyr Zelenskyj i sin olivengrønne T-shirt med ansigtet lagt i alvorlige folder første gang toner frem på nyhedsskærmen i min øjenkrog.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her