Kronik afSarah Glerup

Sarah Glerup er cand.mag., handikapaktivist og tegner. Hun er medstifter af den danske gren af den ikkereligiøse græsrodsgruppe Not Dead Yet, der dokumenterer, hvordan aktiv dødshjælp og eutanasi er uløseligt forbundet med diskrimination af mennesker med handikap.

Debatten om aktiv dødshjælp raser efter DR’s dokumentarfilm ’På tirsdag skal jeg dø’ om Preben. Men debatten om handikappede burde være meget mere nuanceret.

Sarah Glerup: Fri mig fra dødshumanisternes debat om eutanasi

Lyt til artiklen

De seneste uger har en tydelig irriteret Anders Lund Madsen forsvaret DR-programmet ’På tirsdag skal jeg dø’, hvor han følger Preben Nielsen, der tager til Belgien for at få eutanasi.

Preben var lam fra halsen og ned efter en arbejdsulykke, og kritikken går på to ting: For det første behandler DR Preben anderledes på baggrund af handikap. Havde Preben været en anden 54-årig, der havde mistet job, kone, selvopfattelse, men ikke sin førlighed, havde DR jo aldrig bare fulgt ham i døden. De havde henvist ham til en psykiatrisk skadestue. For det andet skildrer programmet eutanasi til mennesker, der er kede af livet og har et handikap, ensidigt positivt. Skeptiske stemmer, der oprindelig indgik, er klippet fra i den endelige udsendelse.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her