Lasse Lund Madsen er professor, ph.d., Juridisk Institut på Aarhus Universitet.
Højesteret har vist vejen og i den senere tid underkendt by- og landsretternes varetægtsfængslinger. Det sender et klart signal om, at tiden er kommet til, at by- og landsretterne ranker den retsstatelige ryg, udviser sund skepsis og går anklagemyndighedens fængslingsbegæringer mere kritisk efter i sømmene.
Professor:Domstolene bør være kritiske over for varetægtsfængsling
Lyt til artiklen
Henter...
For nu mere end 20 år siden havde jeg som ung anklager mit første retsmøde kun en uges tid efter, jeg var startet ved Odense Politi. Det var et grundlovsforhør. Det lykkedes mig at få varetægtsfængslet en person for et kioskrøveri. Et par dage senere viste det sig, at den sigtede havde et skudsikkert alibi. Politiet havde simpelthen fået fat i den forkerte.
I mit første retsmøde nogensinde havde jeg fået en uskyldig mand fængslet. Det fik en ældre og erfaren anklager til at konstatere, at det var en fremragende start på min anklagerkarriere – med en bombastisk tilføjelse om, at en god anklager skal være i stand til at få varetægtsfængslet en hvilken som helst uskyldig borger i minimum 14 dage!
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.