Kronik afMartin Paludan

Forfatter og kommunikationsrådgiver

Fødselsraterne er historisk lave, og det er godt, at de omsider får bred politisk omsorg. Men hvis vi virkelig skal have flere børn, kræver det mere end barsel og børnepenge. Det kræver et opgør med tidsånden, hvor intet er godt nok til de små guldklumper, og hvor man er en dårlig forælder, hvis ikke man indretter hele sit liv efter dem.

Forfatter: Vi har brug for flere såkaldt dårlige forældre

Lyt til artiklen

Blikket, hun sendte mig, var ikke til at tage fejl af. Det ramte mig, hvor det gjorde allermest ondt. Der, hvor jeg ikke var en anstændig borger, men et stykke omvandrende omsorgssvigt: min drengs fod, der hang og dinglede med kun en lillebitte tynd sok. Anklen helt overladt til februarkulden.

Det tog kun moren, der selv rullede så nydeligt med et fredfyldt sovende barn, et splitsekund at fælde sin dom, og jeg havde voldsom lyst til at standse op og forklare mig. Men der var ikke tid. Med barnevognen i den ene hånd, og min dreng som en tikkende bombe på armen, var missionen at tilbagelægge de 100 meter til lejligheden og hans mors bryster.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her